Resep Talam jagung tepung beras Untuk Pemula

Talam jagung tepung beras. Semua bahan yang diperlukan dah ada , jom kita tengok step by step menghasilkan kuih talam yang lemak berkrim ni. Lihat juga resep Kue Talam Pandan Tepung Beras enak lainnya. Maklumlah kebanyakan kuih diperbuat dari tepung gandum.

Talam jagung tepung beras Memang sangat mudah dan cepat menyediakan kuih ini. Resepi Kuih Tepung Talam - Sebenarnya dah lama saya tidak membuat kuih muih setelah disahkan mengalami alergi dengan tepung gandum. Maklumlah banyak kuih yang dibuat dari tepung gandum. Cara membuatnya tidak sulit Talam jagung tepung beras menggunakan 5 bahan dan 5 langkah. Berikut cara membuat nya.

Bahan yang diperlukan Talam jagung tepung beras

  1. Siapkan 2 tongkol jagung manis.
  2. Dibutuhkan 2 gelas belimbing tepung beras.
  3. Dibutuhkan 1/4 kg gula pasir.
  4. Dibutuhkan 1 bks santan kara,kasih air.
  5. Dibutuhkan Garam.

Resepi yang saya gunakan ini pun ada menggunakan sedikit tepung gandum. Rasa kuih tepung talam gula merah yang sedap ialah manis dan berlemak. Semakin berlemak kuih ini semakin sedaplah ia. Tetapi, tahukah anda kuih ini adalah antara kuih yang mudah dan sangat sesuai untuk dibuat di rumah memandkan ianya tidak memerlukan bahan dan masa yang diambil untuk membakarnya tidaklah memakan masa yang lama.

Langkah Pembuatan Talam jagung tepung beras

  1. Blender jagung dengan santan kara + air 1 gelas. Lalu saring ampasnya...
  2. Siapkan tepung,kasih air untuk mengencerkan kira2 1 liter di mangkok.
  3. Masak jagung yg sudah di blend tadi,beri gula,garam dan tambahkan air satu liter. Jgn lupa beri pewarna kue yg kuning,biar berwarna talamnya...
  4. Setelah mendidih,kecilkan api. Tuang adonan tepung sedikit2 sambil diaduk terus biar nggak menggumpal.. Tuang sampai habis. Kalau dirasa agak keras,tambahkan saja air biar sedikit encer,tapi kental...
  5. Setelah dirasa matang dan meletup2, tuang ke takir daun pisang atau pandan. Selamat mencoba. ☺☺.

Talam jagung biasanya jadi sajian yang laris diburu para tamu. Kacau rata dan tapiskan kedalam periuk. Anda teringin nak makan kuih talam tapi tak tahu nak buat dengan pelbagai jenis yang disediakan. Kuih Malaysia ni kalau dapat makan ketika waktu petang bersama keluarga, memang sedap la kan. Sambil nikmati pemandangan petang, dapat pula kuih talam sebagai.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Resep Talam jagung tepung beras Untuk Pemula"

Posting Komentar

close